måndag 13 februari 2012

Smeknamn

Här i Argentina är det vanligt att bli kallad för smeknamn, alltså när man hälsar så är det vanligt att dem kallar en nått. Speciellt tanterna på förskolan kallar oss ofta saker. Och förr oss svenskar känns det ibland konstigt när folk kallar en min himmel, men vi har fått det förklarat för oss att dem inte menar det.

Här kommer en liten lista på saker som jag och Lisa har blivit kallade:

Mi  cielo- Min himmel
Mi amor - Min kärlek
Mi corazon - mitt hjärta
Hija- Dotter
Madre- mamma
Mamita- liten mamma
mi vida - mitt liv
Mi reina- Min drottning
niña- Barn
mi princesa -min prinsessa
modelos- modeller

Andra saker som vi ofta blir kallade är :

Rubia- Blondin
Gringa - amrikanska
Las Chicas- flickorna
Las suecas- svenskorna
señora -fru
señorita - fröken
hermosa - vacker
linda- snygg/fin
bonita - söt
Muñeca - docka

Några säger dem bara när man går förbi på gatan, några när man hälsar.

Ja, jag tror jag gillart att bli kallas så många saker, jag har dock två saker som jag inte gillar att bli kallad och det är señora och gringa.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar