måndag 14 november 2011

En liten uppdaterting

Ja pågrund av att min dator har gått sönder så har det inte blivit så mycket bloggande från min sida.
Den stod (inomhus) vid fönstret och det regnade in på den och den slutade fungera. Men jag lämnade in den idag och hoppas att den går att fixa.

Annars har veckan varit bra, den har varit intensiv men rolig. Fram förallt mycket tid spenderades i staden. I onsdags så åkte vi in till ett konstmuseum med barnen, dem tyckte att det var literoligt, framförallt var själva bussresan dit väldigt rolig och fachinerande för dem. Två av pojkarna hade en vild disskusion om bron som vi körde över var en bro eller ett berg. Efter konstmuset åkte vi till en lekplats för barn då åt vi lunch och lekte lite med barnen och det låg också väldigt fint vid floden.

I onsdags fick vi också veta att det hade varit en brand i Villa Hidalgo, fyra hus hade förstörts och 18 hästar hade dött. Verkligen hemskt, familjerna förlorade allt och av astaten får dem bara delar till ett nytt hus och här har ingen försäkring heller. Så jag och Lisa skrev på facebook till ungdomarna i kyrkan och igår kom dem alla med massor av kläder så underbart glada vi blev. Och dem skulle ge mer saker, sängar och en spis. Det är så skönt att sånt löser sig, jag känner att här i Argentina är det inte så lätt att hjälpa alltid eftersom v måste fråga om allt.

Sedan  fredags var det min "halv födelsedag" så då bakade Lisa bullar, dagen till ära och dem blev riktigt lyckade :)


LÖRDAG, var en minstsagt intensiv dag. Vi började med att jobba på ön, vilket var roligt. Fast varje gång vi kommer dit så känns det som om vi kommer till en annan värld, livet för dem människorna är helt annorlunda. Vi fick veta att det var en 14 årig tjej som var gravid och det är väldigt vanligt, alla är typ släkt med alla. En familj också som har det skitigaste huset, där jobbar båda föräldrarna (vilket betyder att dem tjänar pengar) men pengarna försvinner till droger alkohol och prostitution. Be gärna för familjerna där och kraft och mod till förändring.

Sedan hade vi salsalektion vilket var roligt också. Vi hann sedan hem, duscha äta lite mellis och sedan bar det av med ungdomsgruppen till centrum. Det var kulturnatta, mycket folk på gatornauppträdanden  och museerna var öppna hela natten. Vi åt middag klockan halv två på natten och kom hem klockan tre, behöver jag säga att vi var trötta?

Söndag for vi till kyrkan och efter gudstjänsten åkte vi till en av ungdomarna och åt lunch. Idag lämnade jag som sagt in min dator så jag hoppas verkligen att den går att laga. Efter det åkte vi till la recoletas kyrkogård. Där ligger Evita Peron och massa andra personer. Alla gravar hade som ett eget litet hus och man betalade en hel del pengar för att få ha en plats där. Vi gick otroligt mycket idag så nu är vi väldgt trötta totalt har vi varit inne i huvudstan 4 gånger på en vecka

Ja det var det jag har haft för mig nu blir det lite klädsortering och sedan den lilla sjöjungfrun :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar