onsdag 21 november 2012

Storstrejk

Vilken vecka, länge sen sist så det har ju såklart hänt en hel del som vanligt.

Igår iaf så var det strejk, inte för mig, och eftersom jag inte ser på nyheterna så visste jag inte heller om det när jag åkte till jobbet. Det enda som jag märkte var annorlunda var att det var färre bilar ute på gatorna.

När jag kom till jobbet så fick jag veta att det var en stor strejk. Barnen hade ingen skola, och många gick inte tills sina jobb för att dem tog sig helt enkelt inte dit då många gator var stängda. De två stora motorvägarna in till Buenos Aires (huvudstaden/centrum) var avstängda. En del bussar gick inte. Avenida de Julio, en stor och bred gata som ligger mitt i centrala Buenos Aires, (alltså en riktigt trafikerad väg med ca 8 filer i vardera riktning) var helt tom på bilar, då allt stod stilla på grund av strejken. Vissa skolor hade inga lektioner, sophämtningen var också på strejk och tunnelbanorna och tågen gick inte heller. Med andra ord en stor strejk, det var en demonstration mot regeringen, då det har varit en del ändringar/lagar som de protesterade mot.
Strejken varade bara 1 dag, och presidenten gjorde inte så mycket. Några av "mina" barn har dock ingen skola förens på tisdag då lärarna fortsätter att strejka. Jag har hört att dem strejkar på grund av lönerna, för vissa ligger staten också efter med löneutbetalningar, (vad jag har hört).


Annars så flyter allt på bra, i måndags tog jag tag i mig själv och gick och köpte ett danspass, vilket betyder att jag vid 8 tillfällen under 30 dagar får dansa, Har redan använt upp två, ballet och salsa blev det. Ballet var nog klurigast, det är ju väldigt svårt + termerna på ett annat språk. Idag blev det en tur till floden och där provade vi gå på lina, men det var typ enn spännband. Roligt och svårt var det.



Ganska bra va?

Källa: http://www.google.com/imgres?um=1&hl=sv&client=safari&sa=N&tbo=d&rls=en&biw=1314&bih=652&tbm=isch&tbnid=iEDp4Aj-SCQgeM:&imgrefurl=http://el5poder.org/blogs/entry/Paro-con-piquetes-en-Argentina&docid=hqK34bgnQlrKPM&imgurl=http://www.aporrea.org/imagenes/2012/11/centro_buenos_aires.jpg&w=750&h=468&ei=yoKtUP6uKs3F0AHNjIGADg&zoom=1&iact=hc&vpx=1014&vpy=222&dur=415&hovh=164&hovw=271&tx=171&ty=79&sig=117863696944481793470&page=3&tbnh=138&tbnw=246&start=42&ndsp=22&ved=1t:429,r:58,s:0,i:306

Helt otroligt, jag slutas aldrig förundras över detta land.

Kram på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar