lördag 19 mars 2016

Första studieveckan!

Denna vecka har varit min första vecka med lektioner.
Jag har läst bland annat en kurs i Argentinsk Historia, Spanska, Introduktion till Internationella relationer, Internationella relationers historia mm.

Spanska kursen är än så länge väldigt enkelt. Innan gjorde jag ett test för att se vilken nivå jag hade, jag fick en högre än den jag läser nu, men denna har mest grammatik, vilket det är är jag tycker att jag behöver träna på. Så nu början är det mest repetition av enklare saker och sedan hoppas jag och tror det blir mer utmanande. Jag tänker också läsa två kurser som ges på engelska, dock var vi bara två studenter som kom första gången så vi får se om de blir av. Eftersom jag är utbytesstudent kommer en del kurser att anpassas till min fördel, vi behöver tillexempel inte göra en del prov utan får andra hemuppgifter istället. så det känns bra, det är en hel del att läsa också.

Lektionerna är väldigt olika, de flesta har mest bara varit introduktion denna vecka. På de flesta lektionerna har lärarna kommit tio minuter sent. Stol och bänk sitter ihop. I vissa klassrum finns AC, annars har det varit lite jobbigt, dock fryser jag lätt när AC:n är på, så jag vet inte vad som är bättre. I veckan har det varit varm 30-33 grader. Nu är det svalare, runt 20. Jag har också dansat Baile recreativo  i veckan, det är ungefär som Zumba, och har varit riktigt roligt.

Detta är ett av de finare klassrummen!

I fredags jag och Sofia (en av tjejerna jag bor med) bröd, vi bakade bröd med chokladchips, och bröd med lök och oregano och en sista sort med linfrön, solroskärnor mm. 

Idag var det egentligen tänkt att jag skulle åka ut till Ön där jag tidigare jobbat som volontär på lördagar i kyrka. Men fick meddelande imorse att vattnet stigit upp till en meter på ön, (alltså över marken) så det gick inga båtar och uppenbarligen skulle man inte komma sig fram på ön. Husen är byggda på höga pålar så de som bor blir isolerade när vattnet stiger. 

Så istället fick det bli en lugn dag hemma. Jag gick dock till en ny marknad som hade sin första dag idag i området där jag bor. Där fanns det hälsosam mat. Med massor av olika spännande saker. Jag prövade ett wrap gjort av linfrön och torkade tomater. fylld med sallad, tomater, avokado och ost- gjord på frön. Supergod! Fanns dessutom olika såser, pesto, ketchup - gjord på soltorkadetomater, mayonäs gjord på frön. 

På marknaden fanns också olika stånd med olika saker, t.ex. ekologisk juice, handgjord tvål, ost, hamburgare gjord på linser, kikärtor. Jag köpte även en vegansk brownie. Som också var riktigt god!
En marknad som jag absolut kommer att besöka igen!

Mums

Wraps!

Det fanns också pizzor


Mate och Brownie!

Idag gjorde jag också en mango smoothie!




Hittade också ett stånd på en annan marknad som sålde Tupperwere. Tror dessutom att det är billigare än i Sverige, Köpte dessa två för 115 pesos. vilket är runt 60:- , Billigare?

Ha en trevlig helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar