torsdag 25 oktober 2012

Besök från Sveariket

I måndags kom vår kära handledare från Salt och Sverige och hälsade på oss. Vi träffades och åt lunch på Kairos och sedan åkte vi till Tigre där vi nästan åt upp ett kilo glass tillsammans :)



I tisdags besökte vi mitt jobb, där vi fick höra hela historien om hur kyrkan/läxhjälpen startade. Vi fick också en rundtur i området. Villa Martelli som det heter är annorlunda jämfört med där jag jobbade förut. Under 80-90 talet var den argentinska peson jämställd med dollarn så det blev väldigt dyrt för dem argentinska industrierna, och dem kunde inte mäts sig med konkurrensen. Ägarna till fabrikerna lämnade fabrikerna och stack. I Villa Martelli finns en hel del övergivna fabriker och där har man byggt sina hus, som små Villan (slumområden). Andra slumområden som också fanns, där staten hade byggt en vägg runt området, en finare utsida för att inte se insidan.

En av fabrikerna

Svårt att se in kanske, men här är väggen runtom. 

Här jobbar jag! Dagen avslutades med en rundtur i B.A.

Igår åkte vi till förskolan där Erika jobbar och där jag jobbade förut. Det var roligt att träffa alla där och hälsa på. Igår åkte sedan Jessica vidare till Salta för att träffa volontärerna där och hon kommer tillbaka hit till Buenos Aires på lördag för att senare åka tillbaka till Sverige på söndag. 

Vädret slutar aldrig att förvåna en, i söndags tog jag och Erika en promenad längs silverfloden (río de la plata) och brände oss, 4 timmar senare dränktes vi av ösregn och det var storm med åska och blixtrar. 

I lördags var jag och Erika oh hälsade på i mitt jobb för att se vilka aktiviteter dem har på lördagar, under dagen har dem bibelstund för barn och sedan matservering för både vuxna och barn. På kvällen var vi också på gudstjänsten, en härlig gudstjänst med mycket kända lovsånger (fast på spanska) här är en av dem! :) Hoppas att ni har det bra i Sverige





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar