lördag 20 oktober 2012

Nya intryck och lärdomar om detta land

Länge sedan min sista blogginlägg, men det har hänt en del saker och jag har en väldigt jobbig period just nu.

Förra veckan spenderades på mitt nya jobb med läxhjälpen. Det är väldigt roligt, inte alls lika hektiskt som på förskolan men jag trivs. Personalen och barnen är väldigt fina också. Jag kommer dit på morgonen ungefär vid nio och då sitter barnen och äter frukost. Efter frukosten går vi ner en trappa och har sedan apoyo escolar (läxhjälp). På förmiddagarna hjälper jag till med barn från 1-4 klass och på eftermiddagarna barn från 1:a klass. Det är spännande och roligt. Kunskapsnivån är väldigt olika.

Även fast jag redan varit i detta land i 7 månader tidigare, så har jag på senaste tiden fått uppleva den verklighet som dem i slummen lever i. Att finns det en konflikt så löses den med våld. Alla berättelser som vi får höra, till och med vuxna löser saker med våld. Något som är svårt att tro för en svensk men som är vardag i slummen. I Söndags fick jag uppleva våldet på ett närmare håll då en av en person började slåss med en av mina kompisar. Allt gick bra till slut, men hur ingen annan reagerade, hur ingen vuxen ingrep och hur alla sedan tog det hela som att det inte var en så stor sak, det var väldigt jobbigt.

Idag har vi inte varit på ön då dem skulle ha det hela på kvällen istället, med hamburgare osv, för imorgon är det nämligen morsdag här i Argentina. Så eftersom det inte går några båtar tillbaka så sent så besökte vi min kyrka istället. Där dem har bibelstund för barn och sedan matsal. Till matsalen kom även vuxna personer, Ja Argentina är ett land med många fina sidor, men otroligt många baksidor också.

Ikväll väntar gudstjänst och sedan imorgon för morsdag- Inga planer än så länge :)

1 kommentar: