lördag 22 december 2012

Dan-före-dan-före-dan-före-dopparedan

Ja ännu en vecka lider mot sitt slut, och jag kan inte förstå att det snart är jul, nog för att det var samma klimat förra året men julstämningen är fortfarande på zero, ge mig snö!

Den här veckan har det varit rätt lugnt på jobbet, barnen har slutat skolan så det har inte kommit så många, det har varit pyssel och filmtittande. Men som vanligt så slås man ofta av dem olika verkligheter som vi lever i/kommer ifrån. Häromdagen så började två av barnen bråka med varandra, kastade saker på varandra och sa en massa fula saker. Jag tror att jag blev den som blev mest chockad, detta var inget nytt för barnen, en del av barnen försökte istället lugnt hjälpa till att stoppa det hela. Nog för att barn bråkar i Sverige också, men inte alls på samma sätt. Lite svårt att förklara.

Förra helgen hade jag och Erika en typisk Argentinsk upplevelse. Vi var på gudstjänst i lördags och efter skulle vi gå ut och äta för det var en av mina lärarkollegers födelsedag. Gudstjänsten som var en otroligt fin gudstjänst då flera stycken delade vittnesbörd, slutade ungefär vid halv tio tiden. Efter lite väntan på bussen för att åka till en annan kyrka och hämta upp lite folk där kom vi fram till köpcentret (där vi skulle äta) vid tolvtiden på kvällen. Köpcentret som fortfarande var öppet delvis, affärerna var stängda men snabbmatskedjorna öppna. Alla restauranger var samlade på samma ställe så var och en beställde vad den ville ha och sen satte vi oss alla ute på uteplatsen och åt. Bör tilläggas att det även finns bio inuti köpcentret. Vi avrundade måltiden vid ca 02.00 - 02.30 och begav oss sedan i taxi hem. Ja en lyckad kväll :)

Igår hade vi julspel med barnen på jobbet. Una Navidad Gauchita, Gaucho är typ Argentinas folkdräkt, så barnen var utklädda till Gauchos/as och jag också.  Teatern visade hur det skulle varit om Jesus föddes i Argentina. Det dansades och sjöngs och det hela avslutades väldigt fint.


En bekymrad matedrickande Josef, har jag inte sett förut ;)

Detta var dock under genrepet, därför är stolarna tomma ;) Ser ni mig?

Idag hade vi julfest på ön, vilket också var väldigt uppskattat vi sjöng julsånger och fick julevangeliet och barnen fick en julklapp i slutet. Jag kom att tänka på att för ett år sedan var min familj här och var också med på julfesten. Men denna jul kommer inte att firas ensam, jag kommer att fira jul hos en kompis, så jag får se hur argentinarna firar jul, ska bli spännande. 

Jag önskar er alla en God Jul och ett gott nytt år, vill även påminna er alla varför vi firar jul, vi firar Jesus födelsedag. Önskar er alla en lugn jul, utan julestress, lägg tiden på det som är viktigt istället, Varandra :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar