torsdag 6 december 2012

Tuff dag för Buenos Aires

Ja idag hade Buenos Aires det tufft inte minst sagt. När jag kom till jobbet fick jag höra om ett moln av giftiga ämnen som hade på nått sätt spridits från någon byggnad i centrala Buenos Aires, de hade evakuerat människor i området, folk hade ombetts att inte ha på ac:n osv, Tunnelbanor och bussar slutade gå till dem ställena. Kaotiskt skulle jag tippa på att det var.

Men dagen var inte slut än, på eftermiddagen började det regna, åska och blixtra. Här när det regnar så regnar det mycket.  Avloppsbrunnarna räckte inte för vattnet, det blev översvämning. Den stora gatan vid mitt jobb var som en flod, folk vadade över gatan. Vattnet gick dem upp till vaderna och det forsade fram. Bilar hade svårt att köra, och bussarna slutade gå. Detta regnade varade ca 2 timmar, eller så, det slutade sedan regna men det dröjde innan vattnet sjönk undan. Jag fick vänta länge på bussen, en timme  senare kom jag till slut på en buss. Den fick efter ett tag köra en annan rutt via motorvägen för att sedan avbryta turen helt. Jag hade tur och behövde bara gå några kvarter extra. När bussen körde på motorvägen var det stora vattenmängder även där, det gick upp till dörren på bussen, så när som på att det kom in i bussen.

Det var översvämning på flera ställen i Buenos Aires, ställen där vattnet gick upp till midjan, flera ställen är nu utan ström. Det regnade 117 mm sa dem på tv:n.

När jag sedan promenerade mina 13 kvarter började det så klart regna igen, jag som lyckats hålla mig torr hittills, blev nu alldeles blöt. Det blixtrade och snabbt därefter hördes en stor smäll, det hördes verkligen som om blixten slog ner. Ja en och en halv timme senare en vanligt kom jag iaf hem. Skönt!

Igår gav jag mig ut på jakt för att hitta ingredienser till att baka pepparkakor, men sirap är det ont om, har tydligen slutats laverats till butikerna. Tipps på Julgodis som inte innehåller sirap?

Utanför mitt jobb, 


http://www.google.com/imgres?um=1&hl=sv&client=safari&tbo=d&rls=en&biw=1314&bih=652&tbm=isch&tbnid=-KHg9O2JkrFmbM:&imgrefurl=http://www.clarin.com/ciudades/diluvio-inundo-barrios-complico-Ciudad_0_808119378.html&docid=pWC0V0M4jkHdTM&imgurl=http://www.clarin.com/ciudades/Blanco-Encalada-Cabildo-PEPE-MATEOS_CLAIMA20121110_0148_14.jpg&w=750&h=469&ei=8SbBUOqADo389gSi7IH4CQ&zoom=1&iact=rc&dur=243&sig=117863696944481793470&page=1&tbnh=143&tbnw=246&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0,i:82&tx=130&ty=22

Bild från förra gången det blev översvämning. 

See you, Ser ni det är inte bara sol och värme, (dock var det inte kallt idag ;) bara regnigt värre)





1 kommentar:

  1. Enligt mina undersökningar så ska det gå att byta ut sirapen mot honung när det gäller pepparkakor! Jag har nämligen oxå upptäckt att det är omöjligt att hitta spirap här borta hos mig i Armenien...! Lycka till och hoppas att pepparkakorna smakar!!

    SvaraRadera