tisdag 27 september 2011

Mi Amor

Idag har vi äntligen fått åka till förskolan!

Vi började dagen med att gå själva från busshållplatsen i slummen till radion, där blev vi hämtade och gick till förskolan.

Vi fick hjälpta till i ett klassrum med barnen. Dem är verkligen glada och pratsamma barn och kom fram och kramade oss fast vi inte hade träffats innan. Vi fick hjälpa till och klistra in meddelanden i barnens hem-böcker.

Sedan hjälpte vi till med lunchen och serverade och städade. Vi gjorde senare i ordning för dem ska få en datasal så vi hjälpte till och bar datorer och skrivbord. Vi städade sedan lite och målade några kartonger. Jag klarade mig från att få färg på kläderna men inte Lisa. Sedan satte vi oss ner och pratade med rektorn Margarita, och hon förklarade att det är så här våra dagar kommer att se ut. En dam som jobbade i köket kallade mig och Lisa alltid för Mi Amor då vi lämnade smutsiga tallrikar och bad om en trasa.

Margarita förklarade också att förskolan fungerade som ett litet samhälle för barnen och ungdomar och föräldrar. När dem åkte på utflykter in till staden följde ibland någon av mammorna med och hon berättade att det fanns många som aldrig varit inne i staden. Vi fick träffa en som berättade att hon hade hela sitt liv bara varit i slummen och gått från sitt hus till jobbet. Det var först när hon började jobba på La colmenita som hon följde med på en utflykt och då hade hon varit på samma område i 40 år.

Margarita berättade också om en liten flicka som nu var fem år, som hade bott på gatan i centrala Buenos  Aires hon hade två småbröder. Men en vinter så dog hennes ena lillebror som bara var några månader gammal. Hennes mamma hamnade då i depression och började använda droger. La colmenita (förskolan) kämpade för att hon skulle få bo hos sin mormor och börja på förskolan. De kämpade också för att hennes lillebror skulle få börja där och nu har båda fått det.

Idag känner jag mig måttligt trött, jag skänker en tacksam tanke till Pedro som fixade maten idag, fast det var min matdag

Imorgon bär det av till förskolan igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar